Lathet den nya folksjukdomen

Ja, för är det inte det som är folksjukdomen istället för fetma? Fetma uppkommer ju ur latheten. Vore vi inte så förbannat lata med fjärrkontroll till teven och tunnelbanor och vatten i kran istället för ute i nån brunn så skulle det väl inte finnas fetma. Och om dasset stod ute på gården och om vi fick gå ut och gräva upp potatisen när vi skulle äta den istället för att gå till affären som ligger precis runt hörnet eller ta bilen till stormarknaden där affärerna ligger sida vid sida, allt för att vi är så otroligt lata. Just nu kommer jag bara på sjukt dåliga exempel, men är det inte det som är problemet? Det är oftast maten som får skulden för fetman, att människorna äter för dålig mat, men all skräpmat har ju uppkommit ur latheten. Människor är för lata för att laga sin egen mat. Skulle människor inte vara så lata så skulle skräpmatskedjorna gå i graven.

Kanske är det stress som föder latheten och det är därför så många i USA är feta. I Sverige får vi inte jobba mer än 40 timmar i veckan. Någon sådan begränsning finns inte "over there". (Johan rätta mig om jag har fel.) Därför blir människorna mer stressade och pressade och tar sig helt enkelt inte tid att laga mat. Och de jobbar så ofantligt mycket bara för att de vill bli rika. Så då är det egentligen pengar som ligger bakom fetman. Lathet är min stora fiende, kanske eftersom jag lider så mycket utav åkomman själv. Jag tror iallafall att jag lider av den, men hoppas innerligt att jag inte gör det. För lata människor är det värsta jag vet.

Ja, jag är en elak människa jag. För lata människor diskar inte efter sig på en gång när de har ätit, de städar alldeles för sällan och de fikar alldeles för ofta på jobbet. Latheten finns överallt, den tränger in i alla hörn av världen. Det finns ingen människa som inte lider av en gnutta lathet. Jag säger inte att jag är så mycket bättre. Jag skulle nämligen behöva gå och handla, men jag orkar inte så jag gör det imorgon istället. Dessutom bakar syster bröd just nu så jag klarar mig nog till imorgon.

Då ber jag om ursäkt för mitt inlägg om nu någon tog illa upp.

Igår och idag har jag jobbat på Max. Idag fick jag sluta två timmar tidigare eftersom vi var alldeles för mycket personal. Eftersom jag är nyast på stället och kan minst så får såklart jag gå hem, något som är ologiskt för mig. De borde istället ha skickat hem någon av assistenterna så att jag nån gång får lära mig något nytt. Jag har inte lärt mig så mycket nytt de senaste dagarna. Ingenting faktiskt. Inget som jag kommer på iallafall.

Igår var Johan här och åt middag med mig. Det var trevligt. Jag skulle kunna bjuda folk på middag varje dag bara för att slippa laga mat bara åt mig själv. Det är ju så mycket trevligare att äta med sällskap.

Jag är ledig onsdag och torsdag. Jag ska då bara lata mig. Ok, kanske ta nån promenad eller så, men annars bara lata mig. Inte för att jag förtjänar det, utan mest för att jag inte vet vad jag annars ska göra. Vad skulle du göra om du var ledig två hela dagar mitt i veckan?

Nu ska jag nog börja med min matlagning. Missa inte Grey's ikväll för guds skull! Det är det bästa avsnittet någonsin.

Kommentarer
Postat av: Ettrüe

Åk till Solna och luncha på Smultronet. Så får också du uppleva den genuina känslan av Oscars-gone-even better (and more expensive)

2007-02-06 @ 18:08:48
Postat av: Andreas

En gång hade jag en brunn..

2007-02-06 @ 21:04:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback