Sur-grädde

V lagade pannkakor igår, det var snorgott och jag gjorde iordning en matlåda. Den glömde jag ute under natten så grädden i den såg inte helt kry ut. Jag tog med den ändå. Jag vill ju ha de goda pannkakorna med grädde och hallonsylt. Visserligen kan man ju äta pannkakor fler gånger i sitt liv, så det gör inget om jag måste slänga det hela.

Hittade en
inspirerande artikel nu på morgonen.

Och så blev jag grymt sugen på att baka nötbröd.


300 gram hasselnötter/mandel
ca 60 gram vetemjöl + 1 tsk bakpulver
9 ägg, inte de jättestora utan mindre ägg
40 gram smör (smältes)
60 g vispgrädde (jag tar ungefär en 1/2 dl)
ev lite salt

Mal nötterna och blanda ihop med mjöl och bakpulver. Rör i äggen grädden och smöret.

Häll i en smord och bröad form. Jag tar ströbröd för annars brukar mitt bröd hänga i formen och gå sönder.

Jag har ugnen på 225 grader och drar ner lite på slutet, kanske till 200 grader och tiden 40 minuter.

Och så ett annat:

Jag gör eget nötmjöl, detta blir inte riktigt samma någon gång tror jag... I min mixer häller jag i alla fall alltid 1 påse sötmandel och 1 påse hasselnötter. Ofta häller jag i en skvätt kokosflingor också ½-1 dl... ibland kan det åka med valnötskärnor (nyttigt) och ibland russin (lite för sött för att vara nyttigt... men gott till jul t ex)

Det blir mycket mjöl och jag sparar detta i en glasburk i kylen.

Brödreceptet då:

1 rågad dl nötmjöl (anpassas efter äggets storlek)
1 ägg
nästan ett krm bakpulver

Blanda nötmjöl och bakpulver i en djuptallrik. Vispa upp ägget, häll det i tallriken och "gegga i hop och platta till". Kör det hela i mikron i 2 minuter, skär ett kryss i brödet när det fortfarande är varmt (så att det blir 4 "kvartar". Lossa bitarna från tallriken och låt dem svalna.

Båda recepten är funna på kolhydrater.ifokus.se, ska testa dem en ledig dag.

Idag står det tvätt på schemat och imorgon ska jag träffa Anna innan hon drar till Italien.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback