Mera om dem

Hittade dessa rader på denna blogg:

Hursomhelst: intressant i Jan Lööfs bok är att han använder "dom" istället för "dem". Det verkar som att svenska folket blir mer och mer osäkra när det kommer till användandet av "de" eller "dem" och som lärare tycker jag fine, är du osäker, skriv hellre "dom" än "dem" när det ska vara "de". En del av mina lärarkollegor är inte särskilt förtjusta i att läsa böcker där man använder "dom" istället för "de" och "dem", men som sagt: hellre att man använder "dom", än att man skriver "dem" istället för "de".

Kan inte annat än att hålla med.

Kommentarer
Postat av: Josse

Jag kan inte riktigt det där med grammatik men att använda dem och de sitte rliksom i ryggmärgen. Fråga mig inte hur men jag bara vet.



(nu skriver jag säkert fel hela tiden men då får det vara så!)

Postat av: Blajkel

Vad betyda dom ordet?

2008-10-02 @ 15:51:08
URL: http://blajkel.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback