Grammatik

Fortfarande vid gott mod trots att jag varit hos en användare som använde "Fuck it off!" 25 gånger under den kvart vi samspråkade.  Jag är kanske lite konservativ, men jag tycker inte att det lämpar sig för någon som börjar närma sig det sextionde året.

Har lust att ge er en liten lektion i grammatik här, men eftersom jag inte är någon expert i ämnet får ni gärna hjälpa mig på traven om det är så att jag är ute och cyklar. Det gäller ett pronomen: dem. Hur ska vi använda detta pronomen? Jag har sett att dem i vissa fall används istället för dom. Dom är som ni alla vet talspråk och är något som jag ogärna skriver, istället för dom används allt som oftast de. Jag har sett att dem missbrukas och det är därför jag nu måste plocka fram pekpinnen.

Ett litet exempel: Jag tycker mycket om mina kollegor här på jobbet, de är allihop mycket sympatiska och jag beundrar dem för deras intelligens.

De används alltså istället för dom och dem är objektsformen av de.


(Objektsform: Ett verb är ett ord som uttrycker vad som händer i meningen: Jag tar på mig mina vantar.

Objektsformen av personligt pronomen talar om vem eller vad som blir utsatt för handlingen: Jag tar på mig mina vantar och äter glass med dem på.

Man måste i dessa fall använda objektsformen av det personliga pronomet för att kunna göra sig förstådd.)

Nu ger jag upp det här, jag trasslar ju nämligen bara in mig själv som vanligt. Slut på besserwisser-fasoner för idag.


Kommentarer
Postat av: The One And Donny

Dem var ett bra inlägg


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback